Metoder

AARRR – The Pirate Metrics

Ca 3 minuter att läsa

Det finns flera sätt att mäta hur ett företag går och mår. Ett sätt att göra det i uppstartsfasen är med hjälp av AARRR som är en metod framtagen av Dave McClure. Det är fem steg som är ett rätt enkelt ramverk att förhålla sig till. Viktigt är dock att inte endast använda detta sätt att mäta, utan just det här fokuserar mycket på hur användare/kunder kommer till din produkt och hur du sedan fångar upp deras resa som i en tratt (funnel).

Viktigt är också att inte bara mäta för mätandets skull, utan faktiskt ha en plan för vad som behöver att göras.

För den som dessutom har för avsikt att göra experiment och test i sin utveckling (vilket jag hoppas är dom allra flesta), så är det här ett ramverk som väl lämpar sig just för det. Så nedan finns en väldigt kort sammanfattning om vad det handlar om. En aptitretare som förhoppningsvis kan skapa ett intresse och sug för att läsa vidare på egen hand.

Acquisition – Du lyckas få en användare att testa din produkt/tjänst. Var kommer hen ifrån och hur lyckas du få att testa från första början. Kanske genom en ”prova-på” version eller ”15 days trial”. De allra flesta klickar mest in på en tjänst/produkt och använder den aldrig sedan. Hur kan du få hen att fortsätta använda produkten? Genom bra och schysst activation kanske.

Activation – Användaren använder din produkt, vilket indikerar ett bra första besök. Om du utvecklar produkter för t.ex. ekonomiprogram så kan det vara att användaren skapar en första offert/faktura.

Retention – Användaren fortsätter att använda din produkt, vilket indikerar att de gillar din produkt. Mätpunkt kan vara att användaren ska komma tillbaka fyra gånger samma vecka eller månad. Om dom inte gör det, då blir det en avstickare här som hjälper dig att ta reda på varför du tappar användaren i det här steget.

Referrals – Användaren gillar din produkt så mycket hen hänvisar till andra nya användare. Kanske genom att bjuda in en kollega, kompis eller för hen en helt okänd person till programmet/tjänsten. Kanske får användaren en gratis månad för varje kompis som signar upp sig för samma produkt/tjänst.

Revenue – Användaren betalar dig för att börja använda produkten. Nu börjar du tjäna pengar på kunden. Snyggt! Fortsätt jobba.

0
Dela:

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of